A császári és királyi Osztrák-Magyar Hadsereg és a Magyar Királyi Honvédség rádió eszközei: I.(Rádió Telegráf, KLERA, R-1, R-1/a, R-2, R-3, R-4, R 5, R-5/a)

A Témához kapcsolódóan szíves figyelmébe ajánlom a honlap tisztelt szemlélőjének az általam nagyra értékelt alábbi könyvet is!A magyar katonai rádióállomások és rádiókészülékek reklámreklám címe

Rádió Telegráf, KLERA, R-1,  R-1/a, R-2, R-3, R-4, R 5, R-5/a

 

Távírász jelvény 1917 előtt

Távírász jelvény 1917 előtt

Távírász jelvény 1917 előtt

Rádió Telegráf 1914

Telefunken tábori szikratávíró

Telefunken tábori szikratávíró

Rádió telegráf

A Telefongyár Rt. 1914-ben már elkezdett gyártani katonai célú rádió berendezést.
Az első ilyen a bal oldali képen lévő Rádió Telegráf szikratávíró állomás.
A jobb oldali taligán volt elhelyezve a robbanómotorral meghajtott dinamó és az
akkumulátor, mindkét taligát öszvér vontatta.

Forrás:

Balás B Dénes-Dr Rajnai Zoltán: Magyar katonai rádióállomások és rádiókészülékek
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Híradó Tanszék gondozásában
Budapest 2015

KLERA (Klein Radio) adó-vevő készülék

Telefunken ARS 68

Telefunken ARS 68

KLERA (Telefunken ARS68)

KLERA (Telefunken ARS 68)

TELEFUNKEN  ARS 68

 Telefunken ARS 68

Telefunken ARS 68

allemagne_rohrensender_empfanger_telefunken_typ_ars68_bruxelles (4)1

Telefunken ARS 68, EV 89 hangfrekvenciás erősítővel

ARS 68 csövezés

ARS 68 csövezése: RE-16 1 db. , RS5 2 db.

ARS 68 adó részének kapcsolási rajza

ARS 68 adó részének kapcsolási rajza

Képek:
http://www.maquetland.com/article-phototheque/6019-1egm-1918-rohrensender-empfanger-telefunken-ars-68

A KLERA  a Telefunken  GmbH.  ARS 68 adó-vevő készülékének licensze alapján készült 1918-ban a Telefongyár Rt.-ban.  Egy RS5 típ. német gyártású 20 W-os adócsővel és két  db. MS2 típ. magyar gyártású vevőcsővel készített rádió adó-vevő készülék volt. Az üzemeltetés során általában kiegészítették egy kétcsöves hangfrekvenciás erősítővel.  9 m-es “T”-antenna tartozott hozzá.  A készüléknek 12 V-os akkumulátor áramával hajtott áramátalakító állította elő a 400 V anódfeszültséget. A berendezést távíró üzemmódban lehetett használni a hosszú hullámú tartományban.
Forrás: Balás B. Dénes: A központi hatalmak hadseregének korszerű kisrádió állomása az I. Világháború végén.I. rész. Haditechnika, 2011/2 áprilisII. rész. Haditechnika, 2011/3 június
Balás B Dénes-Dr Rajnai Zoltán: Magyar katonai rádióállomások és rádiókészülékek
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Híradó Tanszék gondozásában
Budapest 2015

 

R 1 adó-vevő készülék

R-1 adó-vevő

R 1

R-1 adó-vevő

A Telefongyár Rt. gyártotta a HTI. terve alapján.

1936-ban rendszeresítették.

Kisteljesítményű hordozható készülék, alegység szintű összeköttetésre alkalmazható. Az adórész egy csöves,  G407 ( honvédségi jelzése: 16 ) típusú triódával üzemel öngerjesztéssel, rácsmodulációval. Az adócső vételnél a vevő egyik csöve is (nagyfrekvenciás erősítő). A vevő négycsöves, ( ebből egyik az adócső), visszacsatolt audion. A többi vevőcső ( az audion és a két hf. erősítőcső ) típusa: KF 4 (honvédségi jelzése: 7). Adóteljesítménye 1W. volt. Beszélő szerelvénye 1 db. szénmikrofonból és 1 db. egyes, és 1db 2-es fejhallgatóból állt.

A készülék csak keretantennával működtethető. A keretantenna egy acél szalag ív, melynek két végén csapok vannak. Csak távbeszélő üzemmódra alkalmas, távíró jeleket csak venni tudunk rajta. Adója és vevője egybeépített, sőt a legtöbb alkatrésze közös. Áramforrása egy egybeépített száraztelep, mely kb. 75 üzemórára elegendő ( a-v:1/4 ). Kristály hitelesítés nincs, így közös hullámra nem állítható. Háton szállítva is üzemeltethető. Telepítési, bontási ideje: 2′. Kiszolgálása: 1 fő. Hullámterjedelme:611-677 fsz. azaz 4980-7250 kHz. Hatótávolsága:400-600 m. Súlya: 10,9 kg. + tartozék 1kg.

R-1 a v tartozékok összeszerelése
R 1 adó-vevő tartozékok összeszerelése

r-1 adó kapcs 001

R 1a rádió adó-vevő készülék

R-1a
R-1a

Az R 1 korszerűsített változata. 1942-ben rendszeresítették. Távíró és távbeszélő üzemmódra alkalmas 8 elektroncsöves készülék. A Telefongyár Rt gyártotta.

“Hansy” tulajdona: http://www.roncskutatas.hu/node/9707

R 2 adó-vevő készülék

R-2 a.v.
R 2 adó-vevő

1937-ben rendszeresítették. Század -zászlóalj szinten használták. Csak keretantennája van. Háton, vagy járművön szállítás közben is üzemképes. Távíró és távbeszélő üzemmódra alkalmas. Távbeszélésnél közbelépéses üzemmód lehetséges, távíró üzemben nem. Adója, vevője egybeépített, sok alkatrésze közös. Adócső ( LO 410  honv száma: 5 ) ikertrióda. Ezek egyike a rezgéskeltésre, a másik a mikrofonjel erősítésére, illetve hangzótávíró üzemmódban a távíró jel rezgéskeltésére szolgál. Vevő rész négy fokozatú szuperheterodin rendszerű. Az első cső (KF 4, honv. számuk: 7) nagyfrekvenciás erősítő, a második (KK 2,  honv. számuk: 2) rezgéskeltő és keverő, a harmadik (KF 4) egyenirányító, a negyedik cső (KF 4) hangfrekvenciás erősítő. Az adó és a vevő frekvencia azonosra állítása megoldott, ellenőrizhető . A frekvencia hitelesítés ” koppanó” kvarc kristállyal történik. A keretantenna megközelítése elhangolódást okozhatott. Áramforrása  száraztelep. Anódfeszültség 160V, fűtőfeszültség 5V. Üzemideje: 100 órára elegendő. Telepítési, bontási ideje: 2 ‘. Kiszolgálása: 1 fő. Az R 1 ellenállomása lehetett.  Hullámterjedelme: 611-677 fsz. 4980-7250 kHz. Súlya: 16,7 kg.

R 2 rádiókészülék ábrás felszerelési jegyzéke
R 2 rádiókészülék ábrás felszerelési jegyzéke

 

R 3 adó-vevő készülék

R-3 a.v
R 3 adó-vevő
R 3 adó-vevő készülék
R 3 adó-vevő készülék
R 3 csövezése
R 3 csövezése

“Hansy” tulajdona: http://www.roncskutatas.hu/node/10299

R 3 adó- vevő telepítve
R 3 adó- vevő telepítve
 1932- ben rendszeresítették ( Balás B. Dénes kutatása alapján )

Keret vagy magasantennával használható.Keretantennával járművön szállítás közben is üzemeltethető. Szállítása: gépkocsin, országos járművön, málhás állaton, vagy taligán történik. Távíró és távbeszélő üzemmódra alkalmas. Távíró üzemnél közbelépés, távbeszélő üzemnél párbeszéd is lehetséges. Adója- vevője egybeépített, egyes alkatrészei közösek. Az adó 3 csöves, Heising modulációval. Az első csöve (LD430) rezgéskeltő, a második (OS-6/300) erősítő, a harmadik (LD 430) modulátor. Frekvencia  hitelesítés “koppanó”  kvarckristállyal történik. A vevő 5 csöves szuperheterodin rendszerű. Csövezése: 1.,3.,4.,5. HP 212 pentóda, a 2.cső ( rezgéskeltő, keverő) októda ( TKK 2  )  Áramforrása: akkumulátor 16 üzemórára elegendő. Kézi generátorral tölthető. Szárazelemmel100 üzemórát üzemel. 60m-ig távvezérelhető. Telepítési ideje: keretantennával: 5′, magasantennával: 12′. Telepítéséhez 3 fő, kiszolgálásához 2 fő szükséges.Hatótávolsága: távíró üm. max. 30-40 km, távbeszélő üm. max. 15-20 km. Hullámterjedelme: 293-613 fsz.

R 3 rádiókészülék felszerelési jegyzéke
R 3 rádiókészülék felszerelési jegyzéke
R 3 adó elvi kapcsolási rajza
R 3 adó elvi kapcsolási rajza
R 3 vevő kapcsolása
R 3 vevő elvi  kapcsolási rajza
R 3 áramforrás szekrény elvi kapcsolási rajza
R 3 áramforrás szekrény elvi kapcsolási rajza

R 4 rádiókészülék

R 4 adó
R 4 adó
R 4 vevő
R 4 vevő
R 4 adó- és vevő
R 4 adó- és vevő telepítve
R 4 vevő
R 4 vevő

A ” Rádiós” tulajdona :http://www.roncskutatas.hu/node/6369

Az R-4 rádiókészüléket páncélgépkocsiba beépítve alkalmazták.

1939-ben rendszeresítették. 

Azonos az R 7a -val. Antennája: menet közben korlátantenna, mely a pc. gk. tetejére van felépítve. Álló helyben kitolható 9 részes botantennával is üzemel. Kitolása, visszahúzása a pc. gk. belsejéből is lehetséges. Magassága 6m. Áramforrása: 2db. 6 V-os 80 A/ó-ás sorbakapcsolt savas akkumulátor. Az akkumulátorokat töltődinamó tölti. Hullámterjedelme azonos az R7 -el: 120-263 fsz. 840-2270 kHz.

R 4 rádiókészülék ábrás felszerelési jegyzéke
39M R 4 rádiókészülék ábrás felszerelési jegyzéke
39M R 4 adókészülék ábrás cikkjegyzéke
39M R 4 adókészülék ábrás cikkjegyzéke
39M R 4 vevőkészülék ábrás cikkjegyzéke
39M R 4 vevőkészülék ábrás cikkjegyzéke

R 5 és R 5-a rádiókészülékek

Az R 5 rádiókészülék 1940-től került gyártásra. (Balás B. Dénes kutatása alapján)

Az R 5 rádiókészüléket harckocsiba beépítve alkalmazták. Távíró, hangzó távíró és távbeszélő jelek adására és vételére  alkalmas. Áramellátása a harckocsiba beépített 12V-os 120 A/ó-ás savas akkumulátorról történt. Töltése a jármű motorjával meghajtott dinamóval történt. Csőfűtés az akkumulátorról, az adó áramellátása forgó áramátalakítóról, a vevőé rezgő áramátalakítóról történt. Az adó és a vevő egybe van építve, frekvenciabeállítás közös, az adó és a vevő frekvencia azonossága beállítható. Két frekvenciát előre be lehet rögzíteni. Beszélő szerelvénye gégemikrofon.Fejhallgatója a fejvédő sisakban van. Közbelépéses távíró és párbeszédes távbeszélő üzemmód is lehetséges. Hullámterjedelme. 293-315 fsz. 2570-2760 kHz. Vevő része négy csöves szuper rendszerű 2 db ECH 3 és 2db. EBF 2 elektroncsővel felépítve. A frekvencia pontosság kvarc kristállyal “koppanásos” módszerrel ellenőrizhető. Végerősítő csöve: OS12/600, adóteljesítménye: 10W,  Hatótávolság: 2-5 km., álló irányított keretantennával max. : 25 km. Gyártója a Standard Villamossági Rt. volt.

R 5 adó-vevő készülék

R 5 adó-vevő készülék

R-5 adó-vevő elrendezése.

R-5 adó-vevő elrendezése.

R 5 adó-vevő elrendezése keretantennával.

R 5 adó-vevő elrendezése keretantennával.

R 5 adó kapcsolási rajz

R 5 adó kapcsolási rajz

R 5 vevő elvi kapcsolási rajza

R 5 vevő elvi kapcsolási rajza

R 5-a adó-vevő készülék

R 5-a adó-vevő készülék

Az R/5-a rádiókészülék lényegében azonos az R/5 rádiókészülékkel, de keret antenna helyett botantennával működik és hullámterjedelme nagyobb mint az R/5-é (293-379 fsz). Ezeken kívül egyéb eltérések is vannak: Az adón egy adóteljesítmény csökkentő kapcsoló van, mellyel 20%-ra csökkenthető az adóenergia. Az adó rezgéskeltőjét a 2. cső trióda része képezi, hexóda része pedig hangzó távíró adásnál a moduláló jelet állítja elő, távbeszélő üzemmódban pedig mikrofonjel erősítőként üzemel. A vevő keresővel párhuzamosan vevő utánállítóval is rendelkezik. A vevő villanócsöve hiányzik, így az adás a műszer mutatójával ellenőrizhető.A vevő első csöve csak nagyfrekvenciás erősítő.A keverést a 2. cső végzi.A műszer az adó anódfeszültségét a billentyű lenyomása nélkül is mutatja.

R 5a adó működési leírása

R 5a adó működési leírása

R-5 feszültség átalakító

R-5 adó áramátalakító.

R-5 v. áram átal

R-5 adó-vevő a Toldi-1 hk.-ba

R-5 adó-vevő a Toldi-1 hk.-ba

 

Felhasznált irodalom:

KIVONAT az R/1-R/8-ig Rádiókészülék műszaki leírásából.  
M.Kir.Honvéd Híradó Kiképző Táborparancsnokság nyomása  Budapest, 1942
Dr. Jáky József: Katonai Rádiótechnika.  
Mérnöki továbbképző Intézet 1943 évi tanfolyam anyaga.  Budapest, 1944

Források még:

Balás B. Dénes: A központi hatalmak hadseregének korszerű kisrádió állomása az I. Világháború végén.

I. rész. Haditechnika, 2011/2 április

II. rész. Haditechnika, 2011/3 június

 http://telefongyar.hu/gyartmanyok/hadiipar/ 
 http://www.roncskutatas.hu/

Vissza a lap elejére! Back to top page!

Megosztás

Egy hozzászólás a(z) “A császári és királyi Osztrák-Magyar Hadsereg és a Magyar Királyi Honvédség rádió eszközei: I.(Rádió Telegráf, KLERA, R-1, R-1/a, R-2, R-3, R-4, R 5, R-5/a)” bejegyzéshez

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.