Katonai rádiók az 1950-es évekből I. ( R-10, R-20)

 

R-10 adó-vevő

R-10 adó-vevő zárt dobozfedéllel

R-10 adó-vevő zárt dobozfedéllel

DSC06134

R-10 adó-vevő

 

Ultrarövid hullámú, frekvenciamodulációval működő, kis teljesítményű, hordozható rádió adó – vevő készülék.
Alkalmazása: hadosztály – zászlóalj, zászlóalj – század közötti összeköttetés biztosítására.
Hullámterjedelme: 15m.- 9.375m-ig, 20 MHz.-32 MHz.-ig terjed.
Az adó teljesítménye: 0.8 W.
Súlya kb.: 18 kgr.
Kiszolgálás: 1 fő
Telepítésének ideje: 10 perc
Hatótávolság: sík terepen 12-14, hegyvidéken 3-5 , biztosított mértani láthatóság esetén 150  km is lehet.

 

R-10 adó-vevő kapcsolási rajzok

R 10 kapcsolási rajz 1

R 10 kapcsolási rajz 2

R 10 kapcsolási rajz 3

R 10 kapcsolási rajz4

DSC06129

R-10 adó-vevő hátulról

 

 

 

R-20 adó-vevő

 

DSC06118

R-20 adó vevő zárt dobozfedéllel

 

DSC06122

 

DSC06124

R-20 szerelvény

DSC06127

R-20 szerelvény alulról

Kis teljesítményű rövidhullámú, távbeszélő és távíró üzemmódú hordozható rádiókészülék.

Alkalmazása: hadosztály – zászlóalj, zászlóalj – század közötti összeköttetés biztosítására. Hullámterjedelme: 200m.- 30m.-ig, 1.5MHz . -5MHz . – ig terjed.

Az adó teljesítménye: 1W., hatótávolsága  bot antennával, nappal távbeszélő üzemmódban 5 -10, távíró üzemmódban 5-30 km.,dipól antennával távbeszélő üzemmódban 20, távíró üzemmódban 50 km.-ig.

Súlya: adó-vevő egység kb.16.5 kgr. tartozék: 15 kgr.
Kiszolgáló személyzet: 2 fő
Telepítési idő: 10 perc

 

.

DSC06120

R-20 adó- vevő hátulról

 

DSC05776

R-20 távíró billentyű

R 20 dokumentáció.

R-20 kapcsolási vázlat

r-20 alkatrész jegyzék2 R-20 blokkséma R-20 huzalozási rajz

 

R-20 tartozék ag

R-20 tartozék anyag

 

 

 

 

 

 

 

 

Vissza a lap elejére! Back to top page!

Megosztás

9 hozzászólás a(z) “Katonai rádiók az 1950-es évekből I. ( R-10, R-20)” bejegyzéshez

  1. 1958/60 ban R30 -as kocsim volt. Akkor egy szuper masinának tartottuk. Jobb összeköttetéseket csináltam vele mint a hadosztályunk R40-sei. A/3-ban 60670 km-es ÖK-kat csináltam vele. Sose hagyott cserben. Igaz nem csak egy rádióamatőrből lett távirász voltam, hanem műszerészként is ismertem. Leszerelés után 33 évig dolgoztam a Nyíregyházi Hiradóanyag raktárban. Szép idő volt. A rádió nem egy használandó eszköz, a rádiózás maga a csoda. Leülsz a készüléked elé és ott a világ. sok-sok ilyen csodával volt dolgom a 33 év alatt!

  2. Kedves mindnyájan!
    Szeretnék venni egy R 30-as vevőt. Van valakinek ilyen vevője eladó, vagy meg tudja mondani, hogy hol lehet hozzájutni?
    Köszönöm: Mikó György

  3. Üdv. Mindenkinek ! ML-213 tipusú vevőt keresek megvételre. V-213 vagy M213 néven is futott a ” kisszövetkezeti vevő” rádió. Csak működő, tartozákaival együtt érdekel. Árral és ha lehet fotoval kérem az ajánlatokat !

  4. Én első évben (1962-1964) R-20 al dolgoztam. Távíróban símán 30 km távolságban gyakorlaton . “dipol” antennával folyamatosan éjjel-nappal tartottam az ÖK-t két héten át. Utána R-30 és R-40 volt a gk-ban aminek raj pk-ja voltam. Elnyűhetetlen rádiók voltak ha mindent szabályosan csináltunk. Az egyik beosztott távírászom akit én tanítottam meg morzézni a második évében távírász bajnokságot nyert 1965-nen. A legmegbízhatóbb az R-30 volt.Sajnáltam is mikor lecserélték R-104-re.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.